moja domena - jak zacząć?
Potrzebuję zrobić własną stronę www na WordPress. Mam narzędzia i podstawową wiedzę w tym zakresie. Jednak zagadnienia związane z budową strony to nie wszystko. Każda witryna potrzebuje figurować w internecie pod konkretnym adresem. Adres jest przydzielony do danej strony www i z nią się identyfikuje.
Moja witryna musi być umieszczona na serwerze (hosting), ale potrzebuje też nazwy czyli domeny. Moja domena internetowa składa się z dwóch części: nazwy głównej oraz z końcówki, czyli rozszerzenia.
Typy domen
domeny generyczne
Domeny generyczne polegają na zbudowaniu nazwy domeny w oparciu o wyrazy połączone myślnikami lub nie. Nie jest to nazwa własna firmy, a skojarzenia, które mają wywołać u użytkownika zainteresowanie i wskazać na konkretną branżę.
Np. chcemy założyć sklep internetowy z perfumami.
Przykład nazwy domeny generycznej to: mojeperfumy.pl lub najlepszeperfumy.pl
Plusy domen generycznych
Nazwy domen generyczne odznaczają się łatwą wymową – zwłaszcza w języku polskim. To znaczy, że można ją łatwo przekazywać w formie ustnej, ale także w formie pisanej (najlepiej z myślnikami). Ponadto w łatwy sposób kierują użytkownika na daną kategorię. Nazwa domeny estolarnia24.pl od razu wskazuje nam na kategorię jaką zajmuje się ta firma – czyli stolarnia.
Dodatkowo przedrostek e wskazuje na działalność on-line, czyli możliwość zamówienia np. stołu z dostawą do domu bez wychodzenia z domu. Natomiast cyfra 24 w nazwie domeny mówi nam o łatwej dostępności i elastyczności względem klienta. Być może jest to również pogotowie meblowe, bo zakres czasu pracy wskazuje na reakcję firmy względem klienta o każdej porze.
Minusy domen generycznych
Nazwy domen generyczne mają zawężone pole wyboru dla wolnych domen. Ich dobre strony powodują, że w sieci jest spora konkurencja właśnie na takie nazwy domen. Dlatego jeśli decydujemy się na domenę generyczną dla naszej witryny, to musimy być kreatywni i nie poddawać się. Istnieją też narzędzia, które pomogą nam znaleźć dobrą nazwę generyczną.

Domenę generyczną jest trudno wyróżnić w internecie. Istnieje bowiem dużo podobnych nazw i nasza nazwa może nie być konkurencyjna.
Gdy po dwóch latach okaże się, że nasza działalność zmienia kierunek. Mamy wtedy wypozycjonowaną domenę naszej marki, ale pod taką nazwą, która ni jak nie sklei się z naszą obecną formą działalności. Taki problem określamy mianem trudnego pivotingu. Domena generyczna pod tym względem jest na minus.
Domeny własne
Domeny własne odznaczają się oryginalną nazwą, która określa naszą firmę. Nazwa ta nie musi kojarzyć się z rodzajem naszej działalności, a raczej sprawi, że nasza marka będzie kojarzona właśnie z tą nazwą.
Przykład nazwy domeny własnej to: mysoft.pl lub eivo.pl
Plusy domen własnych
Domeny własne jest łatwo wyróżnić na tle konkurencji. Jeśli uda nam się dobrze wypozycjonować naszą markę w sieci i zdobyć zaufanie naszych klientów, możemy liczyć na sukces. Nazwa własna naszej domeny będzie dodatkowo pracować i zarabiać na nasz biznes. Jest to doskonała forma marketingu, w który nie musimy dodatkowo inwestować. Nasz pracownik, czyli nasza domena siedzi cicho (lub głośno:) i pracuje na naszą reputację, nawet kiedy nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Dodatkowo, moja domena własna będzie miała w odróżnieniu do domeny generycznej, łatwy pivoting. Po jakimś czasie, gdy nasza działalność zmieni kierunek, nasza nazwa własna może pozostać bez zmian. Zachowujemy dobrze wypozycjonowaną markę firmy, a zmieniamy tylko rodzaj naszej działalności. Zmiany na stronie www ograniczą się tylko do umieszczenia nowej treści, natomiast domena zostaje ta sama i nadal pracuje na promocję wizerunku w sieci.
minusy domen własnych
Nazwy domen własne mogą być trudne do wymówienia i do napisania. Domeny własne są po prostu zazwyczaj trudne do przekazania. Nazwa własna firmy sprawia również, że nasz odbiorca nie od razu wie do jakiej kategorii kieruje nazwa mojej domeny. Tu nie ma próżni, po prostu coś za coś:)
seo
Mamy już sprecyzowany wybór na nazwę domeny. Czy ta nazwa sprawi, że moja domena będzie teraz lepiej wypozycjonowana?
Sama nazwa domeny nie wpłynie znacząco na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwarek. Cała nasza witryna musi być zbudowana pod kątem SEO. Nawet najbardziej pasująca nazwa domeny nie pomoże, jeśli strona jest zbudowana w niewłaściwy sposób, niezgodnie ze standardami SEO.
Moja domena - jakie końcówki?
Końcówki dobieramy w zależności od przeznaczenia naszej witryny. Skupiamy się na zasięgu naszej działalności oraz na wybranej grupie docelowej.
Jeśli działalność naszej firmy skupia się na obszarze lokalnym, możemy zastosować końcówkę z danym regionem, np. szewc24.radom.pl.
Jeżeli natomiast chcemy dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, dobrym rozwiązaniem będzie sama końcówka .PL.
Końcówka domeny .EU pasuje do stron, które odnoszą się do działalności na terenie Unii Europejskiej. Taka domena będzie też zazwyczaj droższa niż taka z rozszerzeniem .PL lub .COM.
New TLD, jest to rodzaj końcówki z nazwą własną, np. barista.coffee. Takie rozwiązanie jest skierowane raczej do młodszych odbiorców. Zapis słów w języku angielskim może przysporzyć więcej kłopotów użytkownikom w starszym wieku i z niewielką znajomością języka obcego.
Moja domena - podsumowanie
Decyzja o wyborze rodzaju domeny nie powinna być trudna, jeśli znamy już podstawowe jej rodzaje. To jaki typ domeny wybierzemy dla naszej witryny, zależy od rodzaju naszej działalności oraz od kierunku działań marketingowych. Musimy się zastanowić w jaki sposób chcemy działać. Możemy pozycjonować się na rynku lokalnym lub znacznie szerszym.
Znasz już plusy i minusy obu podstawowych rozwiązań. A zatem, do dzieła:)